søndag den 25. marts 2012

Forårsfornemmelser på altanen

 I dag blev det sådan rigtigt forår på altanen d.v.s. der blev ryddet op og gjort klart til at potterne skal fyldes igen. I år har jeg lidt andre planer end sidste år, hvor det vidst bare skulle være så vildt som muligt det kunne lade sig gøre. Jeg havde faktisk to flotte solsikker sidste år og prøvede med græskar. Det kunne ha været sjovt hvis der var vokset græskar ned til underboen. Der kom nu aldrig rigtigt nogle græskar på desværre og planten visnede osse bare, så det var ingen succes. Sidste år købte jeg osse flere forskellige planter i potter, men det var jeg heller ikke helt tilfreds førend tallerkensmækkerne voksede op og gav det et mere tilfældigt look. I år har jeg købt jordbær. Fem forskellige slags så der er forskel på hvornår de for jordbær. Nogle af dem skulle kunne få jordbær helt til frosten kommer, og det kan vi jo godt lide. Jeg har plantet jordbærrene, så der er lidt i den ene krukke og lidt i den anden , så kommer det forhåbentlig til at virke lidt mere homogent og knap så opdelt. plus at man kan sætte en plante der  bliver lidt højere og på den måde skabe nogle forskellige niveauer.Hitteren sidste år var jo tomatplanterne som gav tomater i massevis helt til frosten ødelagde dem, men jeg tror nu i år jeg vil nøjes med en plante, for faktisk gav de så mange sidste år, at jeg ikke kunne nå at spise dem og der blev smidt mange ud og det er jo synd. En anden hitter sidste år var mynten. Den bruger jeg rigtigt meget til smoothies, juicer og salater og den groede vildt godt i potten, da den blev plantet ud så det må prøves endnu en gang. I potterne ud mod vejen har jeg til at starte med plantet nogle perlehyacinther. Hvad der skal stå bagefter ved jeg ikke helt endnu. Sidste år havde jeg tallerkensmækker og lidt tallerkensmækker kommer der nu nok igen i år, for jeg er helt vild med hvordan de slynger og kravler og udfylder alle de kedelige tomme huller. Men nu er sæsonen ihvertfald skudt igang på min altan, så glæder jeg mig til det rigtigt kommer til at gro. 



Dejligt ryddeligt og klar til sommeren.
Her kan man måske så smat ane min ide med jordbærrene.


Perlehyacintherne er plantet i altankasserne. Det pynter altså lidt.

Basilikumen, chili o.s.v. er plantet i større potter.

Denne lille plantekasse købte jeg forleden i tiger butikken for 10 kr. I den har jeg sået pralbønner.
Det var endnu en hitter sidste år som holdt helt hen i efetråret.

Så er der sået i kaserne igen. Det bliver så spændende at se det vokse. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar